Mnemotechniki
Dawno temu w starożytnej Grecji, żyli ludzie, których szczególnie ceniono. Potrafili bowiem zadziwiać ludzkość swoją niezwykłą, tajemniczą mocą – nieograniczoną pamięcią. Były to osoby, które obejmowały kluczowe stanowiska w państwie, poeci, sławni mówcy.Jedni potrafili z pamięci wymienić imię każdego mieszkańca swojego państwa, rozpoznać twarz, opowiedzieć coś o nim. Inni umieli cytować z pamięci całe, wielotomowe poematy, jakie kiedykolwiek powstały w ich czasach. Jeszcze inni, zadziwiali publikę umiejętnością błyskawicznego zapamiętywania każdej, nawet bardzo długiej cyfry, ciągu losowych słów, czy kolejności imion.Osoby te w oczach ludności, mieli niezwykłą moc. Uważano, że są obdarzeni nadprzyrodzoną mocą. Jednak kryła się za tym pewna tajemnica. Ich niezwykła pamięć, była zupełnie zwyczajna. To, co ich wyróżniało, to przekazywana z pokolenia na pokolenie, w ścisłej tajemnicy wiedza. Wiedza o tym, jak się uczyć.Mieli do niej dostęp tylko wybrani dostojnicy. Dzisiaj, tą wiedzę możesz posiąść również Ty, drogi czytelniku. Możesz opanować te techniki, aby zadziwiać nauczycieli, profesorów, kolegów i koleżanki, rodziców, zwierzchników czy pracowników. Będą traktować Cię specjalnie. Jak kogoś niezwykłego. Zyskasz ich sympatię, chęć do współpracy i przebywania w Twoim towarzystwie. To dlatego, warto poświęcić swój czas aby posiąść tą niezwykłą wiedzę, i zacząć z niej korzystać w praktyce.
Czym są i jak powstały mnemotechniki?
Mnemotechniki, mnemoniki, czy techniki pamięciowe to ogólna nazwa sposobów ułatwiających zapamiętanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji. Dzięki technikom pamięciowym, można w niezwykle szybki i łatwy sposób zwiększyć zakres i trwałość pamięci.
Do głównych rodzajów technik pamięciowych, zaliczamy:
Skojarzenia: łączenie nowych informacji z już zapamiętanymi Porządkowanie i grupowanie: według przyjętych zasad, np. podobieństwa znaczeniowego, formalnego, fonetycznego stosowanie praw zapamiętywania: wykorzystanie obu półkul mózgowych i ich potencjału (kolory, kształty, symbole, obrazy, dźwięki, rytm, wyróżnianie się, skróty językowe: np. połączenie pierwszych liter nazw w jedno słowo, lub zdanie (Kolory tęczy: Czemu Patrzysz Żabko Zielona Na Fanfarona).Na tej podstawie powstało wiele technik pamięciowych. Najważniejsze z nich, to: Łańcuchowa Metoda Zapamiętywania, Rzymski Pokój, Metoda Alfabetyczna, Zamienniki Cyfr, Zamienniki Słowne, Główny System Pamięciowy.
Szybka nauka :: Klucz do zapamiętywania
Najważniejszym elementem szybkiego uczenia się z niezwykłą skutecznością, jest tworzenie obrazów (nowych informacji) i kojarzenie ich z tym, co już wiesz. Chodzi o umiejętność tworzenia niezwykłych skojarzeń, niecodziennych, śmiesznych, abstrakcyjnych, dynamicznych, absurdalnych, a nawet głupich. Takie bowiem skojarzenia zapadają w pamięć.Porównaj dwie sytuacje:
1) Idąc w zeszłym tygodniu do sklepu, szkoły, domu – czy pamiętasz, kogo widziałeś na poszczególnych ulicach, lub skrzyżowaniach? Umiałbyś szczegółowo opisać spotkane przypadkowo osoby?
2) Gdybyś na tej samej drodze spotkał wielkiego, różowego mamuta, czy zapamiętałbyś?
Odpowiedź jest oczywista. Rzeczy zwyczajne ulatują tak szybko, jak wlatują do umysłu.Rzeczy, sytuacje czy informacje które odbiegają od zwyczajności, zapamiętujesz bez najmniejszego wysiłku!
I właśnie na tym polega używanie technik pamięciowych. Jak mówi Marek Szurawski (autor wielu książek o pamięci), wyobraźnia to najwyższa forma energii umysłowej, jaką dysponujemy. To napęd skutecznego uczenia się i warunek naszego rozwoju. Rozum analizuje i organizuje. Tylko wyobraźnia tworzy.
Wiadomo bowiem, że mózg myśli obrazami. Nawet, jeśli wydaje Ci się inaczej. Gdy powiem „Kot”, to czy widzisz napis K O T, czy zwierzaka? Jaki ma kolor? Albo gdy powiem „Droga”, to czy widzisz napis „DROGA”, czy jakiś odcinek drogi, czyli jej obraz?
Wszyscy dobrzy trenerzy, mówcy, nauczyciele wiedzą o tym doskonale. To dlatego budują w głowach słuchaczy obrazy, poprzez odpowiednią gestykulację i lingwistykę.
Stąd powiedzenie, że jeden obraz jest więcej wart, niż tysiąc słów.
A teraz pomyśl o nauce. Jedna osoba siedzi i godzinami kuje, powtarzając w kółko treść książki. Potem w mig zapomina, bo pojawił się stres. Jest przygnębiona, zirytowana, zła na cały świat i nauczycieli. Nic jej się nie chce.Druga osoba świetnie się bawi, bo tworzy zabawne historyjki, niezwykłe obrazy. Zajmuje jej to 10x mniej czasu i pamięta trwalej.Którą osobą chcesz być? Wybór należ tylko do Ciebie!
A teraz Twoja formuła sukcesu – zapisz ją i zapamiętaj!
OBRAZ + AKCJA + EMOCJE + SKOJARZENIA = DOBRA PAMIĘĆ
Obraz powinien być żywy, dynamiczny, zaskakujący, śmieszny, absurdalny. Zamiast zdjęcia, powinien to być film (akcja). Aby włączyć emocje, to Ty musisz być aktorem w tym filmie. Zamiast oglądać obraz z daleka, wejdź w niego!
Jak szybko się uczyć dzięki obrazom?
Jednym z nurtów psychologii, jest sztuka uczenia i zapamiętywania. Po wielu latach prac naukowców, oraz obserwowaniu najlepszych uczniów, zebrano i uporządkowano zasady uczenia się. Jeśli będziesz się do nich stosował, od razu zwiększysz zdolność do uczenia się. Zasady te odnoszą się do tworzenia obrazów. Inne poznasz w kolejnych rozdziałach.
Synestezja. Jest to połączenie zmysłów. Jeśli Twoim głównym kanałem zapamiętywania jest wzrok, do obrazów dołóż dźwięk, smak, zapach, dotyk. Pamiętaj, że im więcej zmysłów jest zaangażowanych w naukę, tym łatwiej i trwalej zapamiętasz materiał. Ruch. Jesteśmy ewolucyjnie zaprogramowani do odbierania ruchu. To co się ruszało w czasach prehistorycznych, mogło nas zjeść (wróg), albo uciec przed nami i wtedy padaliśmy z głodu. Dlatego łatwiej zapamiętujemy ruch. Pamiętaj, aby każdy obraz był dynamiczny, pełen ruchu a Ty powinieneś być w tym obrazie aktorem. Seksualność. To z łatwością zapamiętuje każdy dorosły człowiek. Ma to związek również z ewolucją i zdolnością do przetrwania.Mała dygresja. Wiele osób ma problem z zapamiętaniem rodzajników w językach obcych. Ja ten problem rozwiązałem, poprzez zastosowanie specjalnych obrazów: dla formy męskiej DER widzę ptaszka. Dla formy żeńskiej DIE, widzę piękny biust. Dla formy nijakiej DAS, widzę pupę. Teraz, gdy uczę się nowego rzeczownika, po prostu coś wsadzam do czegoś lub zamieniam to, i po sekundzie mam na całe życie wdrukowaną formę rodzajnika! Humor. Pamiętaj, aby nauka nigdy nie była nudna, lecz zabawna! To klucz do skutecznego uczenia się! Im więcej zabawy, tym łatwiejsza nauka i lepsze zapamiętywanie. Zamiast nudnych skojarzeń, buduj absurdalnie zabawne! Kolory. Im więcej kolorów użyjesz do tworzenia obrazów, podkreślania, czy rysowania, tym łatwiej zapamiętasz. Wyolbrzymianie. Jeśli tworzysz obraz który chcesz zapamiętać, powiększ go! Zwiększ liczbę przedmiotów. Zamiast 1 długopisu, zobacz ich miliony, które lecą z hukiem z nieba! Zamiast zwykłej szklanki, zobacz ogromną jak kula ziemska!